Sinds 2010 dringt NXP de CO2-uitstoot van het vervoer van werknemers terug. Inmiddels is er geen benzine- of dieselauto meer te krijgen in het leasewagenpark van de hightech gigant. Alles is elektrisch. Om zover te komen is NXP gewoon gaan ‘doen’, maar dan wel met een slim strijdplan.

Logo winnaar

Dat strijdplan kwam van Hans Brouwhuis, de sitemanager van het hoofdkantoor van NXP op de High Tech Campus in Eindhoven. De naam is VIBe: Vehicle for Innovation Brabant-electric en het maakt elektrisch leasen goedkoop en makkelijk voor werknemers. Tegelijkertijd verzamelt VIBe data die het elektrisch rijden slimmer maakt. Door data te verzamelen over beschikbaarheid van laadpalen en de tijden waarop gebruikers hun auto’s opladen kunnen bijvoorbeeld pieken en overbelasting van het stroomnet voorkomen worden.

Icoon gesprek

"Het was een mooie innovatie dus daar wilden we iets mee. Gaandeweg zagen we in dat we konden leren van de data uit onze eigen leasevloot."

Vooroplopen

Een plan waar NXP op meerdere fronten van leert en beter van wordt. Want het elektrisch rijden wordt volwassen en NXP – met de autoindustrie als grootste klant – creeërt haar eigen proeftuin met VIBe. “Toen de eerste elektrische modellen op de markt kwamen, wilden we het onze medewerkers makkelijk maken elektrisch te leasen”, zegt Brouwhuis. “Het was een nieuwe innovatie dus daar wilden we iets mee. Gaandeweg zagen we in dat we konden leren van de data uit onze eigen leasevloot. Met die lessen kunnen we het elektrisch rijden verder ontwikkelen. Want wat we ook doen: we willen innoveren en altijd vijf jaar vooroplopen. VIBe helpt ons daarbij.”

Win-win-win

Inmiddels hebben iets meer dan 100 van de 2100 werknemers een elektrische leaseauto. Elke vaste werknemer van NXP kan er een krijgen, tegen een verlaging van het brutosalaris. NXP leaset de auto voor de werknemer. Als die daarbij ook veiligheidssystemen aanschaft, krijgt die korting van NXP. Een derde win voor het bedrijf, dat zo bijdraagt aan de ontwikkeling van systemen die vaak uit eigen koker komen, of gemaakt worden door een van de andere techbedrijven op de High Tech Campus.

Schouders eronder

VIBe begon simpelweg met een man met een goed idee en het enthousiasme om dat idee te laten groeien. “Dat is Brouwhuis”, zegt Martijn van der Linden, PR & Communicatiedirecteur van NXP. “Daarna moet het hele bedrijf mee. Je moet het gaan doen. Dat begint met een investering vanuit de top. Het bedrijf offert tijd op voor het opstellen en uitrollen van het plan en moet er vervolgens als een blok achter staan.”

Man koppelt zijn elektische auto aan de laadpaal

Duurzaam en innovatief

Dat blok was Maurice Geraets, Managing Director van NXP Nederland. “Elektrisch rijden past bij ons. We hebben een duurzaamheidsdoelstelling en een innovatiedoelstelling. Met een idee als VIBe kunnen we beiden een flinke duw vooruit geven.” Dus maakte de directie ruimte om de juridische afdeling uit te laten zoeken wat er mogelijk was voor een leaseconstructie. Toen dat onderzoek klaar was, kwam de HR-afdeling in actie.

Die afdeling deed een hoop werk, volgens de drie initiatiefnemers. Van der Linden: “Iedere medewerker kan aankloppen. Je moet ze begeleiden; wat is leasen? Wat betekent het voor mij op financieel gebied? Wees zo duidelijk als je kan en maak Q&A’s, brochures en rekenmodellen om te laten zie hoe eenvoudig leasen kan zijn.”

Icoon gesprek

"We lopen voorop in een belangrijke trend."

Omslag

Een omslag in het aantal medewerkers dat wilde leasen, kwam toen het bedrijf demo-dagen organiseerde bij de NXP-fabriek in Nijmegen. Waar medewerkers de hele dag konden proefrijden in elektrische modellen. “Er kan geen campagne op tegen mond-tot-mond reclame”, zegt Geraets. “Toen het gesprek over de elektrische lease op gang kwam, nam ook het aantal werknemers dat wilde leasen toe.”

Even wennen

Kees Gehrels is een van die werknemers. Sinds 2018 heeft hij een elektrische leaseauto. Hij moest er even over nadenken, dat elektrisch leasen. “Een benzineauto is binnen vijf minuten volgetankt, een elektrische auto hangt een paar uur aan de laadpaal. Elektrisch rijden betekent dat je wat beter moet plannen”, zegt hij.

“Maar de aanpak van NXP is heel goed. Een risico met elektrische auto’s is dat de batterijen verouderen. Dat lost de leasemaatschappij voor me op. En de kosten voor de lease worden ingehouden op het salaris, dat is handig.” De regeling zorgt ervoor dat Gehrels positief kijkt naar zijn werkgever. “We lopen voorop in een belangrijke trend. NXP is de grootse speler in chips voor de Automotive sector. Wij zetten stappen in het groene rijden, en dat is heel goed.”

Klimaatdoelen: u maakt het verschil

Nederland werkt aan de doelstellingen uit het Klimaatakkoord. Daarin is onder andere afgesproken dat in 2022 regelgeving wordt ingevoerd om de CO2-uitstoot van onze werkgerelateerde mobiliteit te verminderen. Die regeling wordt ingevuld. Maar u kunt nu al een verschil maken. Bijna de helft van de wegkilometers in Nederland is werk gerelateerd. Werkgevers maken een enorme impact in CO2-reductie. Start daarom vandaag nog met het terugbrengen van de CO2-uitstoot van uw personeel.

Dit magazine in de mail? Klik hier.