ANP, Nederlands grootste persbureau, verhuisde in mei 2018 van de Rijswijkse Plaspoelpolder naar het WTC in Den Haag. 250 nieuwsjagers gingen terug naar hun jachtveld, ‘daar waar het leeft en gebeurt’, maar ook naar een plek met een groot parkeerprobleem. Het roer voor de ANP-automobilist ging definitief om.
Bij het oude ANP-gebouw parkeerden werknemers gratis en was er meer plek dan dat er auto’s waren, een luxe. “Het leek soms zelfs alsof het een van de hoofdredenen was waarom mensen bij ons wilden werken”, blikt Mark Westerhoff terug. Als Manager Operations van het ANP was hij verantwoordelijk voor het opzetten van het nieuwe parkeerbeleid voor het nieuwe gebouw.
Verhuizing als katalysator
De nieuwe locatie van het ANP was beter bereikbaar met het OV dan het oude kantoor. Het WTC biedt keuze uit de Randstadrail, de bushaltes en treinstations Laan van NOI en Den Haag Centraal op loop- en fietsafstand. De verhuizing werd een katalysator voor het verder terugdringen van CO2 uit de zakelijke mobiliteit. Westerhoff maakte van de nood een deugd. “Als werknemers niet meer kunnen parkeren, kiezen ze een ander vervoermiddel. Laat dat dan maar een schoner alternatief zijn.”
Nettobedrag bij salaris
ANP besloot die schonere vervoermiddelen te stimuleren. De reiskostenvergoeding ging omhoog, mits werknemers niet bij het WTC parkeren. Hierdoor werd reizen met het OV een logische keuze. Tegelijkertijd kwam er een renteloze lening voor (elektrische) fietsen en kregen werknemers die met de fiets kwamen netto €15,- per maand bovenop hun salaris om – bijvoorbeeld - een deelfietsabonnement van te nemen.
Veilige nachtdiensten
Voor het ANP hangt het succes van hun aanpak samen met het vertellen van een duidelijke boodschap en een regeling die past bij het werk van de journalist die hem gebruikt. “De redactie draait dag en nacht door. De veiligheid en het gebruiksgemak winnen het van onze wens om CO2 terug te dringen. We verplichten niemand om midden in de nacht in het OV te stappen.” Ook voor medewerkers die verder weg of op moeilijk bereikbare plekken wonen, kwam een uitzondering. De netto reisminuten met de auto mogen niet hoger zijn dan die van het OV. “We merken dat onze mensen eerder meewerken als we dit soort drempels weghalen.”
Samen door zoet en zuur
“Je moet transparant zijn met dit soort maatregelen, helder vertellen wat je wel en niet wilt en vooral in gesprek blijven met werknemers en de Ondernemersraad” zegt Westerhoff. “Ook wij als werkgever offeren tijd en geld op om schone reisalternatieven te stimuleren en mogelijk te maken. Wij doen een investering en laten zien dat het ons menens is.”
Volgens Westerhoff waren er zeker ook medewerkers die protesteerden toen het nieuwe parkeerbeleid uit de doeken werd gedaan. “Dat moet je serieus nemen door steeds met ze in gesprek te gaan en het zoet en het zuur van ons beleid te onderstrepen. Ja, je kan niet meer met de auto naar je werk maar daar staat een mooie beloning tegenover.”
Auto verkocht
Liesbeth Buitink, rechtbankverslaggever van het ANP, vindt de beloningen een goede stimulans maar zegt dat het gebrek aan parkeerplaatsen en de hoge parkeerkosten de doorslag gaven om haar auto thuis te laten. “Parkeerkosten tikken per dag behoorlijk aan”, zegt ze. “De omgeving waarin je woont en werkt kan je ‘dwingen’ je gedrag te veranderen, je kiest toch vaak het vervoermiddel dat het handigste voor je is.”
Dat was ooit de auto. “Ik moet er niet aan denken dat ik hier elke dag naartoe moet rijden. De trein is veel relaxter.” Buitink onderstreept het belang van gebruiksgemak en comfort in de verandering naar een ander vervoermiddel voor werknemers. “Bijna alle rechtbanken in Nederland liggen dicht bij een station, dus mijn baan staat toe dat ik met het OV reis.” OV-reizen is voor haar zelfs zo aantrekkelijk dat ze in haar persoonlijke leven een andere weg in is geslagen. “We hebben thuis een auto weggedaan.”
Klimaatdoelen: u maakt het verschil
Nederland werkt aan de doelstellingen uit het Klimaatakkoord. Daarin is onder andere afgesproken dat in 2022 regelgeving wordt ingevoerd om de CO2-uitstoot van werk gerelateerde mobiliteit te verminderen. Die regeling wordt ingevuld. Maar u kunt nu al een verschil maken. Bijna de helft van de wegkilometers in Nederland is werk gerelateerd. Werkgevers maken een enorme impact in CO2-reductie. Start daarom vandaag nog met het terugbrengen van de CO2-uitstoot van uw personeel.
Dit magazine in de mail? Klik hier.