Arno Veenman van de Volksbank heeft een missie: elke auto in het leasepark van de bank moet volledig elektrisch. Eind 2020 moet de CO2-uitstoot van de bedrijfsvoering 50% lager zijn dan die in 2014 was en in 2030 is de complete bank klimaatneutraal. Het bedrijf is om: “Als elektrisch rijden niet goed bij je past, dan pas je misschien niet helemaal bij de Volksbank.”
“Dat klinkt wat hard”, zegt Veenman, de HR-adviseur van de bank. “Maar we staan achter ons doel en houden onze rug recht, anders lukt het niet. Wij worden duurzaam, punt.” Dat hoort er volgens de Mobiliteitsmanager van het Jaar 2019 bij als je de CO2-uitstoot omlaag wil brengen volgens de zogenoemde gedeelde waarde maatschappij van de Volksbank. Waarbij financiële weerbaarheid op gelijke voet staat met duurzaamheid. In 2016 nam de Volksbank de duurzaamheidsdoelstellingen van het merk ASN Bank over. Daarvoor (in 2011) begon de bank een charmeoffensief voor het thuiswerken (Het Nieuwe Werken). Elektrisch rijden was de volgende, belangrijke stap.
Grote troef
Na thuiswerken en ov-reizen is elektrisch rijden de grootste troef in het terugbrengen van CO2-uitstoot. “2016 was een omslagjaar voor ons”, zegt Veenman. Zeker nadat de bank aansloot bij Anders Reizen, waar andere grote werkgevers bezig zijn met vergelijkbare doelen. “Door samenwerking kunnen we aan de slag met elkaars kennis, dat is een groot voordeel.”
Aanpakken
Veenman begon te rekenen. “Onze CO2-doelstelling bleek vrij ambitieus. We trokken de conclusie dat we snel moesten handelen. Binnen 3 jaar moest de regeling staan én werken. Een elektrische leaseregeling is vrij eenvoudig op te zetten en uit te rollen. Het hoeft bij ons niet langs de Ondernemersraad of de vakbonden. Dus met de steun van het management en directie op zak, kon ik meteen beginnen.”
Bedrijfscultuur
Die steun was nodig omdat elektrisch rijden impact heeft op de bedrijfscultuur. “De eerste 2.5 jaar ben je bezig met laten zien dat het menens is, dat we dit echt gaan doen. We vroegen ambassadeurs die op strategische plekken in het bedrijf zaten. De HR-directeur liet zien dat De Volksbank in haar eigen beleid gelooft, de facilitair directeur om te zorgen dat er genoeg laadplekken bij de kantoren waren en de derde ambassadeur was de controller, om te laten zien dat het financieel ook aantrekkelijk is. Als de directie niet mee is, gaat je bedrijf ook niet mee.”
Omarmen en ondersteunen
Die drie pijlers binnen het bedrijf (HR, Facilities en Finance) zijn belangrijk, volgens Veenman. “Als werkgever moet je het beleid omarmen.” Dat betekent: laadpalen voor thuis en op de zaak, accepteren dat personeel minimaal een keer per dag stilstaat om te laden en de tijd dus anders ingedeeld moet worden. “Maar ook dat je een op maat gemaakt plan voor elke leasecategorie hebt, met kosten die passen bij het salaris.”
Flexibel en creatief
“Timmer je leaseregeling niet helemaal dicht. Het elektrisch rijden is nog volop in verandering. Het aanbod aan auto’s is nu al veel beter dan 2 jaar geleden. Dat maakt elektrisch rijden aantrekkelijker. Niet iedereen kan een Tesla rijden”, zegt Veenman. “Wees dus flexibel en creatief. Iemand die op vakantie gaat, kan zijn elektrische leaseauto tijdelijk ruilen voor een benzine- of dieselauto. Daarvoor hebben we een interne marktplaats bedacht. Jij kan goed onderweg op een lange afstand, en een ander kan een weekje wennen aan een elektrische auto.”
Wie om, is om
En dat is vaak alles wat er nodig is. “Want als je eenmaal gewend bent aan elektrisch, ben je om”, zegt Veenman. Inmiddels zijn 110 van de in totaal 270 zakelijke leaseauto’s van de bank elektrisch. Daarmee ligt het doel om eind 2020, 50% van het leasepark elektrisch te maken, binnen handbereik. Veenman: “Dat gaan we halen.”
In april 2018 stapte Ronald Zeeman voor het eerst over naar een elektrische auto. “Al voordat de Volksbank elektrische leaseauto’s aanbood, vroeg ik me af waarom we ze bij ASN nog niet hadden. Elektrisch rijden hoort bij deze tijd en hoort zeker bij ASN. Daar komt bij dat de Volksbank het elektrisch rijden zo makkelijk maakt dat de drempel om over te stappen, minimaal is. Ik kon gewoon mijn oude auto inleveren en kreeg een elektrische terug.”
Bijladen
“Je staat met enige regelmaat onderweg bij te laden en dat kost je dan 30 tot 60 minuten. Dat is soms lastig want vroeger was je binnen 10 minuten klaar met tanken. Ik probeer dat zoveel mogelijk te combineren met lunchtijd of drinken van een kop koffie bij een wegrestaurant zodat ik bijvoorbeeld nog even m’n mail kan checken. Je moet je reis dus goed voorbereiden. Waar en wanneer ga je laden en wanneer heb je daar tijd voor? Je moet er iets voor over hebben om daar mee te beginnen. De duurzame identiteit van ASN en de Volksbank helpen daarbij. Daar krijg je personeel met een duurzame mentaliteit van. Belangrijk, want die mensen willen met je mee bewegen naar een duurzaam doel.”
Het totaalpakket van de Volksbank
Elektrisch leasen is één deel van een grotere aanpak van de Volksbank. Medewerkers kunnen per dag kiezen hoe ze naar het werk komen, per fiets, ov of met de auto. Fietskilometers worden extra beloond. Tot 10 kilometers is er geen vergoeding voor de auto. Al hun filialen zijn ook goed bereikbaar met het ov en krijgen alle werknemers een zakelijke ov-kaart (ook de leaserijders), hiermee kunnen ze ook gebruikmaken van deelfietsen. Het hoofdkantoor in Utrecht ligt -om die reden- op loopafstand van het station.
Dit magazine in de mail? Klik hier.