Veel bedrijven en organisaties houden sinds de pandemie hun reisgedrag en ecologische voetafdruk kritischer tegen het licht. Dat deed Fynch altijd al, simpelweg omdat het de core business is van het bedrijf.

“Wij zijn er dagelijks mee bezig. Voor ons geldt: doe wat je zegt”, zegt Joris Smulders, medeoprichter en CEO van Fynch, dat één van de genomineerden was voor de landelijke ZoWerktHet-award en regionaal de Utrechtse winnaar werd in de categorie bedrijven tot 20 FTE. De missie van het bedrijf is ‘reizigers stimuleren om duurzamer en schoner te reizen.’ Smulders: “Als wij mensen aannemen, is één van onze eerste vragen: wat heb je met duurzaamheid?”

Deze werkgever is genomineerd voor de ZoWerktHet-award. Lees er meer over.

Wandelen

In de bedrijfsvoering heeft de ‘Fynch app’ een prominente plek gekregen. Deze app geeft iedere gebruiker inzicht in álle vormen van vervoer. Smulders: “De applicatie registreert dus automatisch of je een wandeling, fietsrit of autorit maakt of reist met openbaar vervoer of vliegtuig. Het volgen van je reis  begint direct als je je huis verlaat. Als je kiest voor wandelen of fietsen, verdien je coins.”

Medewerkers krijgen dus een beloning. Met de coins kunnen ze korting krijgen op bijvoorbeeld een gezonde maaltijdbox of groene energie, maar ze zijn ook in te wisselen voor andere producten.

Icoon gesprek

'OV-kosten worden vergoed, maar voor autokilometers krijgen we geen vergoeding.'

Thuiswerk- en reiskostenvergoeding

Met de app koppelt Fynch de rittenregistratie van hun werknemers aan hun HR-softwaresysteem. Daarmee wordt het ook mogelijk om eenvoudig een reiskosten- en thuiswerkdagenvergoeding te regelen.  Smulders: “Zo hebben we eenvoudig een gedifferentieerde kilometervergoeding ingevoerd. We krijgen een thuiswerkvergoeding van twee euro per dag, of negentien cent per fietskilometer. Verder worden OV-kosten vergoed, maar voor autokilometers krijgen we geen vergoeding. Op die manier stimuleren we het gewenste vervoermiddel.”

Bewust

Het belonen van gedrag creëert ook bewustwording, ziet Smulders binnen het eigen bedrijf. “Sinds corona ziet onze wereld er anders uit. Ik kom zelf nog maar twee dagen per maand naar kantoor, onze developers helemaal niet meer. Sommige collega’s met jonge kinderen zijn er wel meerdere dagen per week, maar wij hebben inmiddels tweederde van onze kantoorruimte opgezegd. Wij zullen dus ook na corona anders blijven werken.”

Live

Toch is het gestegen aantal thuiswerkdagen en geslonken aantal reiskilometers niet het hele verhaal. Bij Fynch geven collega’s aan dat ze de live-contacten missen. “Collega’s zijn tevreden over de thuiswerkfaciliteiten en de reiskostenregeling, maar het langdurig thuiswerken wordt nu wel taai”, vindt Smulders. “We hebben wel teambuildingactiviteiten gedaan, stimuleren iedereen om een lunchwandeling te maken en proberen hetzelfde dagritme aan te houden, maar ook ik mis het directe contact. Daarom hebben we nu iedere maandagochtend een gezamenlijke online weekstart. Op woensdag is er een stand-up vergadering en ik bel geregeld met collega’s, gewoon om te vragen hoe het gaat. Want de behoefte aan persoonlijk contact, de energie die dan tussen mensen ontstaat, die blijft altijd bestaan.”

een icoon met thuiswerkelementen, een huis en laptop.

Toptips uit dit artikel

  • Volg via een app de reis van je medewerkers en beloon de medewerkers die ervoor kiezen te fietsen of te wandelen, bijvoorbeeld met een gezonde maaltijd of groene energie.
  • Stimuleer werknemers een constant dagritme aan te houden.
  • Voer vaste momenten in als een gezamenlijke online weekstart en een wekelijkse stand up-vergadering.
  • Stimuleer medewerkers om een lunchwandeling te maken.