Rein Aarts is directeur van stichting Breikers, een organisatie die bedrijven onder andere helpt over te stappen naar duurzame mobiliteit. Afgelopen zomer werd Breikers een van de drijvende krachten achter het online platform ZoWerktHet, dat door de coronacrisis alle pijlen op thuiswerken richtte.
Voorheen werkte Breikers vooral voor grote werkgevers en leverde advies op maat op het gebied van duurzame mobiliteit. Met specifiek het verminderen van CO2-uitstoot en het mijden van de spits als speerpunten. Door de coronacrisis veranderde het werk van de ene op de andere dag. Directeur Rein Aarts legt uit: “Ineens wilden alle werkgevers hetzelfde weten; hoe pakken we het aan met thuiswerken en met gespreid naar werk reizen? En hoe richten we ons kantoor coronaproof in? Zowel de inhoud van ons werk als de doelgroep veranderde en er was ineens een veel grotere urgentie. Bij wijze van spreken hadden alle 60.000 werkgevers in de Metropoolregio Amsterdam (Noord-Holland en Flevoland) dezelfde vragen. Die hebben we geanalyseerd en we kwamen tot de conclusie dat we een platform nodig hadden, om al die werkgevers van informatie te kunnen voorzien. Daar konden we de meest basale informatie laten zien en zo al een hele hoop bedrijven op gang helpen.”
Landelijk dekkend
“We werkten al regelmatig samen met andere regionale mobiliteitsnetwerken, die vergelijkbaar zijn met Breikers. Denk aan Goed op Weg in Utrecht en Het Brabants Mobiliteitsnetwerk. Die vonden het idee van een platform interessant, omdat ze dezelfde informatiebehoefte zagen. Zij sloten zich aan, waardoor we vrij snel een bijna landelijk dekkend netwerk kregen. Maar dan moet je natuurlijk nog bezoekers naar het platform trekken.”
ZoWerktHet-Award
“Daar heeft de ZoWerktHet-award een grote rol in gespeeld. Het platform is ook een plek voor campagnes, want we willen activeren en inspireren. Voor de eerste campagne kwamen we uit op een thuiswerkaward. Bedoeld om in de sombere coronatijd een positief verhaal te laten horen, in plaats van beperkingen en dingen die niet mogen. We merkten ook bij werkgevers dat ze hard hadden gewerkt om alles snel voor elkaar te krijgen voor hun werknemers. Met bureaustoelen, beeldschermen, digitale borrels en noem maar op. Daar zat veel positieve energie in. Daarom dachten we: we laten werknemers de beste thuiswerkwerkgevers nomineren. Wie heeft het afgelopen jaar met de meeste energie en originele oplossingen het thuiswerken of het naar werk reizen zo goed mogelijk gefaciliteerd? 16 maart zijn in de nationale finale uit 48 regiowinnaars in vier categorieën, vier grote winnaars gekozen die de ZoWerktHet-award in de wacht sleepten.”
Van niet naar wel
We werden een beetje overvallen door het succes. We hebben met de campagne zes miljoen mensen bereikt, een miljoen mensen zijn op de website geweest, 17.000 mensen hebben meegedaan en er zijn 4000 nominaties ingestuurd. De minister van Infrastructuur en Waterstaat feliciteerde tijdens de prijsuitreiking alle deelnemers met wat er afgelopen jaar is bereikt. Ze is erg te spreken over de samenwerking tussen de regionale netwerken. Door die positiviteit werd het ook zo’n groot succes. We deden een beroep op het positieve. Het ging een keer over wél, in plaats van over niet.”
Boost
Hoe gaan jullie nu door? “We hebben nu een levendig platform met informatie, tools en ervaringen. En een landelijk dekkend netwerk van mensen die kunnen helpen met slimme duurzame mobiliteit. Nu dit stáát, kunnen we door met onze grote opdracht: files voorkomen en het huidige verkeersbeeld borgen, via gedragsverandering. Als de mensen in regio Amsterdam, die daartoe in staat zijn, één dag meer blijven thuiswerken dan voor de crisis, is er bijna geen spits meer. We gaan veel goede ervaringen met elkaar delen en dat geeft het onderwerp ook wel een boost, denken we. We zijn nog aan het nadenken over het vervolg. Misschien wordt het iets met actieve mobiliteit; het wordt weer lente en de thuiswerkers moeten blijven bewegen. En mensen die naar locatie gaan kunnen misschien op de fiets of elektrische fiets, daar gaan we mee aan de slag!”