Bouwbedrijf Heijmans heeft sinds kort fietsen en elektrische scooters toegevoegd aan het wagenpark. Dat maakt het voor collega’s makkelijker om korte afstanden op een duurzame manier af te leggen. Richard de Jong, manager beheer en onderhoud in Noord-Nederland, vertelt over deze en andere duurzame stappen rondom mobiliteit.

Hoe is dit idee ontstaan?

Heijmans heeft als missie het vormgeven van een gezonde leefomgeving. De manier waarop we van en naar het werk reizen hoort daarbij. Zo hebben we met de gemeente Leeuwarden een samenwerking op een aantal projecten voor beheer en onderhoud. Onze collega’s werken daarvoor in verschillende panden in de stad binnen een straal van zo’n vijf kilometer. Dat is een ideale afstand om met de fiets of scooter duurzaam af te leggen.”

Icoon gesprek

'Binnen Heijmans is een duidelijk signaal afgegeven: we gaan straks niet meer vijf dagen terug naar kantoor.'

Hoe werd deze 'move' ontvangen?

“Sommige collega’s reageerden meteen enthousiast. Anderen waren eerst nog sceptisch, maar zien nu ook de voordelen. Je hoeft bijvoorbeeld geen parkeerplaats te zoeken of een parkeerkaart af te rekenen en zeker in de binnenstad ben je veel sneller ter plaatse. Het benodigde gereedschap past bovendien prima in de houten fietskrat. Inmiddels zijn er zelfs collega’s die een korte fietstocht maken tijdens de lunch in plaats van een wandeling.”

Zijn er nog andere ontwikkelingen op dit vlak?

“Op de campus van de Hanzehogeschool Groningen hebben we hetzelfde principe toegepast. Daarnaast werken we aan het terugdringen van transportbewegingen in binnenstedelijke gebied. En àls we op pad gaan, doen we het duurzaam. Zo kijken we momenteel samen met de gemeente Leeuwarden naar vervoer van materialen met een elektrisch voertuig. Pakketten worden vanuit een centraal punt net buiten de stad gezamenlijk bezorgd. Dat scheelt in CO₂-uitstoot en in het aantal verplaatsingen en het levert tijdswinst op.”

Zorgt de coronacrisis ook voor minder verplaatsingen op de lange termijn?

“Binnen Heijmans is een duidelijk signaal afgegeven: we gaan straks niet meer vijf dagen terug naar kantoor. Thuiswerken wordt dan ook enorm gestimuleerd. Zo heeft iedere medewerker de keuze gehad om een thuiswerkplek in te richten. Op ons kantoor in Drachten hebben ook veel monteurs daarvoor gekozen. De administratieve werkzaamheden kunnen goed vanuit huis gedaan worden.”

“Momenteel wordt er van alles onderzocht. We bekijken wat de optimale verhouding tussen thuiswerken en op kantoor werken is. Die kan overigens per persoon en per functie verschillen. Voor mijzelf heeft thuiswerken zeker een voordeel: ik zit minder in de auto en hoef niet tot ’s avonds laat mijn mail bij te werken. Anderzijds spreek ik collega’s minder vaak. Sommige verlies ik enigszins uit het oog. Een goede balans is daarom van belang.”

Wat betekent dit voor jullie kantoren?

“Die gaan we efficiënter benutten. Zo werken we sinds kort met een online reserveringssysteem. Daarvoor zijn de beschikbare flexplekken met sensoren uitgerust, die real time en anoniem  bijhouden of een plek daadwerkelijk bezet is. Komt iemand niet opdagen, dan wordt deze na verloop van tijd weer vrijgegeven voor een andere collega. Een voordeel van dit systeem is dat je altijd verzekerd bent van een plekje. Het voorkomt dus onnodige ritten naar kantoor en draagt daarmee ook een steentje bij aan duurzame mobiliteit.”

een icoon met thuiswerkelementen, een huis en laptop.

Toptips uit dit artikel

  • Plan klussen zo, dat de afstand ertussen fietsbaar is
  • Bundel goederen aan de rand van de stad en lever de laatste kilometers via een duurzaam vervoermiddel
  • Houd bij welke flexplek bezet is om onnodige ritten naar kantoor te voorkomen
  • Wees helder over thuiswerkambities, maar doe onderzoek naar de beste thuiswerkbalans onder personeel