Foto Kick Smeets

Tot op het laatste moment bleef het spannend: wordt het een deal of toch een no-deal? Het Brexitteam van de IND volgde het afgelopen jaar de ontwikkelingen op de voet. Voor de ongeveer 45.000 Britten in Nederland was 2020 het jaar waarin zij hun verblijfsrecht voor na de Brexit moesten regelen 1. Betty Sieperda, projectleider Brexit bij de IND, legt uit.

“Vrij verkeer van personen en goederen: dat is één van de uitgangspunten van de EU”, zegt Sieperda. “Maar als een land uit de EU vertrekt, vervallen die voordelen. Voor de Britten geldt dan ook dat zij sinds 1 januari van dit jaar geen beroep meer kunnen doen op het EU-verblijfsrecht. Zij moeten nu, net als bijvoorbeeld Japanners of Amerikanen, een gewone verblijfsvergunning hebben.”

1. Dit is een indicatief aantal omdat Britten in de transitieperiode zich nog in Nederland konden vestigen.

Campagne

Om alle Britten tijdig van een verblijfsdocument te voorzien, werd al in 2019 het Brexitteam opgezet. Sieperda: “Alle Britten die ook na de Brexit in Nederland wilden blijven, moesten een aanvraag voor een verblijfsvergunning bij ons indienen. Om een goede doorstroom te houden, wilden we voorkomen dat iedereen tegelijk een aanvraag zou indienen. Daarom hebben we alle Britten gefaseerd uitgenodigd dit te doen. Daar zijn we direct in januari 2020 mee gestart en in augustus hadden we iedereen uitgenodigd. We hebben flink campagne gevoerd om mensen te bereiken die niet in een Nederlandse gemeente zijn ingeschreven of die pas na augustus naar Nederland zijn gekomen. Ook hebben we zoveel mogelijk maatwerk geleverd: we zagen bijvoorbeeld dat met name ouderen soms geen aanvraag indienden. Dus hebben we alle 75-plussers gebeld met de vraag of er soms belemmeringen waren om dit te doen. Soms gaven mensen aan niet digitaal vaardig te zijn; hen konden we dan een papieren formulier toesturen.”

Brexit

Brexit
2020
Aanvragen34.790
Beslissingen32.920
Inwilligingen99%
Brontabel als csv (65 bytes)

Daarnaast waren er ongeveer 5.500 houders van een verblijfsdocument “EU duurzaam” die als gevolg van de Brexit hun oude verblijfsdocument niet meer konden gebruiken en moesten laten omwisselen voor een nieuwe.

Koerier

Net als veel andere processen bij de IND, werd ook het Brexitteam geraakt door corona. “Om besmettingen te voorkomen, beperkten we het klantcontact zoveel mogelijk”, vertelt Sieperda. “Daardoor kwam het uitreiken van verblijfsdocumenten tijdelijk stil te liggen. Dat kon natuurlijk niet te lang duren, daarom hebben we na twee maanden besloten de pasjes via een koerier uit te reiken: veilig en bovendien bijzonder klantvriendelijk. Onze klanten waren daar heel blij mee.”

Koploper

Positief waren klanten ook over de dienstverlening van het Brexitteam. “Veel Britten waren opgelucht dat het hele proces eenvoudig en snel verliep”, vertelt Sieperda. “Dat komt doordat we zo vroeg begonnen zijn met de voorbereidingen. Nederland is hierin echt koploper: we zijn vroeg begonnen en ook vroeg weer klaar. Een deel van het succes is ook dat we steeds de klant centraal hebben gesteld, zo hebben we aansluiting gezocht bij de Britse autoriteiten en met vertegenwoordigers van de Britse gemeenschap in Nederland. Zo konden we er samen voor zorgen dat we een groot bereik hadden en de gevolgen van de Brexit zo klein mogelijk zouden zijn.”

Uitreiking eerste pasje Brexit
Op 27 februari 2020 reikte oud-hoofddirecteur Aly van Berckel het eerste Brexit-pasje uit.

Makkelijker

Hoewel de Brexit inmiddels al enige maanden een feit is, hebben nog niet alle Britten een aanvraag ingediend. Sieperda: “We missen op dit moment nog zo’n 4.000 mensen. Maar ze hebben nog tijd: zij kunnen nog tot 30 juni een aanvraag indienen op basis van de Brexit. Ik hoop ook dat ze dat doen, want een verblijfsdocument maakt je leven een stuk makkelijker.”