Foto Ramon van Flymen

Innovatie kent geen grenzen. Daarom geven we internationaal talent graag ruim baan. De IND doet dat door alle verblijfsaanvragen te beoordelen van mensen die naar Nederland komen voor werk of studie. Zo leveren we onze bijdrage aan een economisch welvarend Nederland en zijn we een betrouwbare partner voor stakeholders uit maatschappij, overheid en het bedrijfsleven. In dit artikel twee voorbeelden van hoe de IND in het afgelopen jaar zijn dienstverlening voor studenten en kennismigranten inrichtte.

De wereldwijde coronacrisis had grote gevolgen voor internationale studenten die in 2020 in Nederland woonden of naar ons land wilden komen. Daardoor lag het aantal verblijfsaanvragen voor studie in 2020 40% lager dan in het jaar daarvoor (12.310 t.o.v. 20.430). Met de invoering van coronabeperkende maatregelen in maart zag de IND dit al aankomen. Jacqueline Neumann, senior medewerker van Team Zakelijk: “We realiseerden ons al gauw dat de situatie gevolgen ging hebben voor de onderwijsinstellingen, maar ook voor individuele studenten. Studenten die hier waren, werden naar huis geroepen. De vraag was of zij tijdig terug konden keren, zeker omdat er ambassades waren die in de zomer dichtgingen. Daarnaast was onzeker hoeveel nieuwe studenten hier naartoe zouden komen. Konden ze hier wel op tijd zijn? Onderwijsinstellingen moesten intussen hun onderwijs anders inrichten. Ook werden bijvoorbeeld beurzenprogramma’s tijdelijk stilgelegd. Kortom, allemaal vragen waarop we niet meteen antwoord hadden.”

Top drie studie
Top 3 nationaliteiten (inwilligingen) Studenten 2020: 1) Chinese 2) Indiase 3) Amerikaanse

Online spreekuur

De gesprekken met de spelers in het veld leidden in juni tot de komst van een online spreekuur met de IND voor onderwijsinstellingen. Neumann: “De onderwijsinstellingen zijn enthousiast over dit initiatief. Het is laagdrempelig en doordat er geen reistijd is, kost het ook weinig tijd. Voor de IND is het daarmee  een mooie toevoeging op ons relatiemanagement.” 

Kennismigranten in Zuid-Nederland

De IND investeerde niet alleen in de relatie met onderwijsinstellingen, ook ten aanzien van kennismigranten werden mooie stappen gezet. De IND was al aanwezig in acht expatcentra in Nederland, maar in 2020 kwam daar eentje bij - het Expat Centre Maastricht Region (ECMR). In dit expatcentrum kunnen vreemdelingen via het zogenaamde one-stop-shop-model in één keer hun verblijfsvergunning, BSN en inschrijving in de BRP regelen en ontvangen zij informatie over wonen en werken in de regio.

Kennis en Talent

Kennis en Talent
20202019
Aanvragen13.71020.970
Beslissingen13.76021.390
Brontabel als csv (65 bytes)

Ook andere klanten helpen

In de ‘Pilot één overheidsloket internationale werkers Zuid-Limburg’ werkt de IND met het ECMR en gemeente Maastricht samen. Concreet betekent dat dat de IND drie dagen per week kennismigranten in de regio helpt, maar ook andere IND-klanten die anders naar het IND-loket in Den Bosch moeten reizen. Denk daarbij aan diensten als afname van biometrie, verstrekking van verblijfsaantekeningen, afgifte van terugkeervisa en de uitreiking van verblijfsdocumenten. Het Stadskantoor in Maastricht, waar het ECMR is gehuisvest, biedt daarmee een IND-servicepunt in de regio Zuid-Limburg.

Speerpunt van het kabinet

Karin van Vroenhoven, accountmanager IND netwerk Loketfunctie, stuurt vanuit de directie Dienstverlenen de pilot aan. Ze is erg enthousiast over de samenwerking van de IND met de andere partijen in Maastricht. Van Vroenhoven: “Het aantrekkelijk maken van Nederland voor internationaal talent is een speerpunt van het kabinet. In het WODC-rapport van eind 2018 zijn aanbevelingen gedaan hoe Nederland die aantrekkelijkheid bij deze doelgroep kan vergroten. De IND geeft met zijn dienstverlening in Maastricht, samen met de andere partners, uitvoering aan deze aanbevelingen. En we zien mooie resultaten. Niet alleen in het aantal klanten dat we kunnen helpen, maar ook in hoe zij onze dienstverlening beoordelen.”