Foto Martijn Beekman

De IND kreeg voor 2020 de opdracht om 47.000 beslissingen te nemen op naturalisatieverzoeken. Geen makkelijke opgave, want het aantal verzoeken steeg al een tijd, waardoor aanvragers steeds langer moesten wachten op een beslissing. Er moest dus wat veranderen om de klus te klaren. Dat is gelukt: in 2020 zijn 50.870 beslissingen genomen en zijn aanvragers goed en tijdig geholpen.

Na vijf jaar legaal verblijf in Nederland, kan een vreemdeling een verzoek indienen voor naturalisatie. Sinds 2019 steeg het aantal naturalisatieverzoeken enorm; een direct gevolg van de hoge instroom in voorgaande jaren. Aanvragers moesten daardoor steeds langer wachten op een beslissing. Voor het eerst ontstonden ingebrekestellingen bij naturalisatie. “Duidelijk was dat er een inhaalslag gemaakt moest worden”, zegt Ginette Albersen-Gips, manager van de klantgroep Naturalisatie. “Alles werd in werking gezet om die slag in 2020 te maken.” 

Robuuste aanpak

“Een nieuw team werd opgezet in Zwolle”, vervolgt Albersen-Gips. “Daarnaast trokken we begin 2020 extra personeel aan voor Den Haag. Gefaseerd werden nieuwe medewerkers geworven en opgeleid. Niet alleen nieuwe medewerkers kregen een opleiding, ook de huidige medewerkers. Ingebrekestellingen waren bijvoorbeeld een heel nieuw fenomeen voor ons, dat vroeg om extra opleiding. Tegelijkertijd gingen we werken in homogene teams die zich uitsluitend op naturalisatie richtten. We startten een digitaliseringstraject, zetten in op capaciteitsmanagement en gingen slimmer werken door proces- en inhoudelijke verbeteringen. Een robuuste aanpak om deze structurele toename het hoofd te kunnen bieden.” 

Corona

Toen corona zijn intrede deed, had dat ook gevolgen voor Naturalisatie. Alle medewerkers werkten plotseling vanuit huis. “Sindsdien voerden we alle gesprekken, ook de sollicitatiegesprekken, digitaal”, vertelt Albersen-Gips. “Nieuwe medewerkers kregen een digitale opleiding. We konden ook niet op kantoor werken, daardoor maakten we ons zorgen of we de 47.000 aanvragen wel zouden halen en onze aanvragers tijdig een beslissing konden geven. Daarnaast kregen we door de coronacrisis te maken met fluctuaties in het aanbod van naturalisatieverzoeken. De gemeenten, waar de naturalisatieverzoeken ingediend worden en de naturalisatieceremonie plaatsvindt, waren tijdelijk gesloten. Het was vaak onduidelijk wanneer welke gemeenten weer opengingen. Het ene moment ontvingen we relatief weinig naturalisatieverzoeken, dan weer een enorme hoeveelheid tegelijk. Ook kon de naturalisatieceremonie niet altijd, zoals het hoort, in persoon plaatsvinden.” 

Vlag icoon

De IND verwerkte in 2020 50.870 naturalisatieverzoeken

Prestatie

Geen gemakkelijke tijd om een inhaalslag te maken. “Maar we hebben met z’n allen de schouders eronder gezet”, vervolgt Albersen-Gips. “In 2020 zijn we beheerst gegroeid. Met een goede bezetting is het ons gelukt om de ingebrekestellingen weg te werken en zelfs bijna 51.000 verzoeken te behandelen. Meer dus dan waarvoor we aan de lat stonden. Zo hebben we veel aanvragers tijdig en goed kunnen helpen. Een enorme prestatie van thuiswerkende medewerkers die vaak nog weinig ervaring hadden en in opleiding zaten. We hebben de aanvragen onder controle gekregen én geleerd meer rekening te houden met de effecten van grote stijgingen of dalingen bij andere processen, zoals Asiel, in de jaren ervoor.”