Foto Freek van den Bergh

Sinds oktober 2019 heeft de IND een Maatschappelijke Adviesraad (MAR). De MAR geeft het MT IND gevraagd en ongevraagd advies en helpt de IND met hun kritische blik om meer open en transparant te zijn. In 2020 bracht de MAR over drie jaardoelen van de IND advies uit: de IND versterkt zijn externe oriëntatie, de IND versterkt zijn morele fitheid en de IND geeft de klant zo snel mogelijk duidelijkheid over zijn aanvraag.

Het eerste advies van de MAR in 2020 ging over de externe oriëntatie van de IND. Het jaardoel waar dit advies betrekking op heeft, gaat erover dat beter wordt begrepen wat de IND doet. De MAR adviseert hierin om focus aan te brengen en niet alleen een nulmeting uit te voeren bij stakeholders, maar dit ook te doen bij de maatschappij, IND-medewerkers en klanten. Voorzitter van de MAR Corinne Dettmeijer legt uit: “Het werk van de IND is vaak complex en vol dilemma’s in de uitvoering. Wij adviseren om het werk van de IND naar buiten te laten zien. Daarbij raden wij aan om dat transparant te doen.” Het MT is blij met dit advies. MT-lid Monique Commelin: “We willen graag een realistisch beeld scheppen van de uitvoering van het vreemdelingenbeleid en inzicht geven in de complexiteit van ons werk. We leggen al steeds vaker uit waarom we bepaalde beslissingen nemen. Daarnaast geven we ook voorlichting over specifieke thema’s en schetsen we de achtergrond bij actuele onderwerpen.”

Moreel fit

Het tweede advies van de MAR ging over de vraag hoe moreel fit medewerkers de organisatie ervaren. Het advies richtte zich vooral op wat medewerkers nodig hebben voor het nemen van een integere beslissing. Dettmeijer: “Wij adviseren om te zorgen voor permanente educatie en intervisie, en te zorgen voor een systeem van mobiliteit voor medewerkers.” Het MT geeft aan dat het advies bruikbare handvatten biedt om verder mee aan de slag te gaan, bijvoorbeeld naar hoe we kijken naar opleiding, intervisie en mobiliteit. Maar dat ook gekeken moet worden naar hoe de IND omgaat met werkdruk en herstelbehoefte, zodat medewerkers fit blijven.

Snel duidelijkheid

In het derde advies, de klant zo snel mogelijk duidelijkheid geven over zijn aanvraag, benadrukt de MAR dat de klant, de advocatuur, Vluchtelingenwerk Nederland en tolken bij de ontwikkeling en evaluaties van gehoorinnovatie betrokken moeten worden. Dettmeijer: “Hierbij adviseren wij om als leidraad te hebben dat gehoord worden een recht is. Ook adviseren wij om structureel te investeren in de kennis die wordt opgebouwd.” MT-lid Anton Molleman: “De titel van het advies van de MAR ‘Duurzame duidelijkheid’ zegt al dat je je kennis op orde moet houden. Ze adviseren om voor voldoende zorgvuldigheid en snelheid van het gehoor en de beslissing te zorgen en om dat met goed opgeleide mensen te doen. De adviezen zijn voor het MT een bevestiging dat we op de goede weg zijn. Het brengt ons verder om voor volgend jaar ons jaardoel verder aan te scherpen.”