Tekst Dick Duynhoven
Foto René Verleg
“Veiligheid is vaak onzichtbaar. Je wilt dat mensen er op kunnen vertrouwen. Dat geldt zeker ook voor VWS’ers in coronatijd.” Een gesprek met Jim Bloemberg en Nick Urgert.
“Het dreigingsbeeld van VWS is de afgelopen periode enorm veranderd”, zegt Nick Urgert (25). Hij is vanuit het ministerie van Binnenlandse Zaken veiligheidsadviseur en hoofd van de Bedrijfshulpverlening in De Resident, waar VWS en SZW gehuisvest zijn.
De 51-jarige Jim Bloemberg vult hem aan: “Veiligheid is voor de meeste medewerkers een vanzelfsprekendheid waar ze niet bij stilstaan.” Jim is ploegleider van de Bedrijfshulpverlening (BHV) in De Resident. Hij zorgt er voor dat bij een incident in het pand de juiste BHV’ers aan de slag gaan en hij houdt contact met de Meldkamer voor het eventueel oproepen van ambulancepersoneel en brandweerlieden.
Heeft corona jullie werk veranderd?
Nick: “De functie waar ik op solliciteerde was totaal anders dan waar ik nu mee bezig ben. Ik heb misschien drie of vier normale werkweken meegemaakt, daarna veranderde alles. De reacties op de coronamaatregelen werden steeds grimmiger. Bedreiging van bewindslieden, zowel in poststukken als fysiek, demonstraties voor de deur en digitale agressie vergen extra beveiliging. Het zijn geen leuke dingen, maar het geeft voldoening dat we door ons werk de bewindslieden en de medewerkers een veilige werkomgeving kunnen bieden.”
Wat zeggen jullie tegen medewerkers die zich desondanks niet veilig voelen?
Jim: “Praat daar in eerste instantie met je leidinggevende over. Die kan uitleggen of laten uitleggen hoe het zit met de bescherming. Als je iets signaleert dat misschien onveilig is, kun je dat melden bij de beveiligers in het gebouw. En het kerndepartement heeft een Beveiligingsautoriteit. Als je iets constateert dat te maken heeft met het gebouw, kunnen we daar wellicht iets aan doen. Dat geldt ook voor het bewaken van de digitale veiligheid. Er zijn allerlei maatregelen om te zorgen dat de staatsgeheime stukken niet, spreekwoordelijk, in de trein blijven liggen.”
En tegen medewerkers die zich buiten het gebouw bedreigd voelen, omdat ze bij VWS werken?
Nick: “Als je je ergens onveilig door voelt: geef het aan. Voor alles wat je redelijkerwijs kunt bedenken, hebben we scenario’s en maatregelen. In reactie op de maatschappelijke ontwikkelingen blijven we ons verbeteren.”
Waaruit is dat af te leiden?
Nick: “Je ziet het bijvoorbeeld aan de bollards, de verzinkbare verkeerspalen, waarmee we een scherm optrekken rond overheidsgebouwen. We werken ook nauwer samen met de politie. Maar natuurlijk kan ik niet al die maatregelen openbaar maken.”
Jim: “Veiligheid is vaak onzichtbaar. Veel maatregelen zijn bedoeld voor als het een keer misgaat. Pas dan merk je ze. En eigenlijk is dat ook de bedoeling. Het is net zoiets als wanneer je een vliegtuig in stapt. Als je teveel nadruk legt op wat er mis kan gaan door eindeloos uit te leggen wat er aan veiligheidsmaatregelen bestaat, zal niet iedereen zich echt veiliger voelen, denk ik. Integendeel. Daarom wil je dat mensen er op kunnen vertrouwen.”
Wat doet de BHV?
Jim: “De BHV is verantwoordelijk voor hulpverlening bij incidenten en zo nodig voor ontruiming van het pand. Dus bijvoorbeeld bij brand of een fysiek ongeval. Alle BHV’ers hebben de basisopleiding-BHV gevolgd met daarin het onderdeel levensreddend handelen. Sommigen hebben daarnaast nog een EHBO-diploma.”
Zijn er voldoende medewerkers die BHV’er willen worden?
Jim: “We hebben nu ruim 160 BHV’ers. Om dat aantal op peil te houden, moet je er wel aandacht aan besteden. Dat doen we bijvoorbeeld op de ‘Dag van de BHV’ die we in november hadden. Dat heeft veel aanmeldingen opgeleverd.”
Is het werk van de BHV veranderd door de coronapandemie?
Jim: “Het werk op zich is niet veranderd, maar doordat er veel minder mensen in het pand aanwezig zijn, komen er natuurlijk minder incidenten voor. We hebben wel een speciaal rooster gemaakt om te zorgen dat er steeds voldoende BHV’ers aanwezig zijn.”
Wordt de veiligheid van VWS’ers tegenwoordig méér bedreigd?
Jim: “Hier in De Resident is het veilig. Als er iets misgaat, nemen we meteen actie. Medewerkers kunnen zich hier veilig voelen. De toenemende bedreiging van de externe veiligheid, vraagt wel om extra aandacht.”