Tekst Magda de Vetten
Foto Lex van Lieshout

Boosheid, frustratie en verontwaardiging over VWS. Dit komt Yorgos Maijenburg, medewerker webcare bij de directie Communicatie, dagelijks tegen op sites en sociale media. Hoe reageert hij namens VWS op alle digitale narigheid? En wordt hij niet somber van zijn werk? “Ik kan wel genieten van een goede belediging.”

Yorgos Maijenburg achter zijn computerschermen
Yorgos Maijenburg, medewerker webcare directie Communicatie

Vooral op maandagmorgen is het aanpoten voor Yorgos; dan heeft hij heel wat negatieve tweetjes door te nemen. “Mensen vliegen vooral in het weekend uit de bocht; het lijkt erop dat ze gedronken hebben. Dan wordt er weer een bak ellende over minister Ernst Kuipers uitgestort. Alles wat mensen op straat en in de kroeg zeggen, gooien ze er ook uit op sociale media.”

Tribunalen

Yorgos en zijn collega’s monitoren meningen over VWS en de bewindspersonen. “Mensen vinden bijvoorbeeld dat er tribunalen moeten komen die oordelen over de coronaperiode. Of ze zien de minister als een marionet die wordt bespeeld door grotere machten. Dat zijn de bekende complottheorieën. Voorheen reageerden we alleen op berichten waarin we rechtstreeks aangesproken werden. Maar nu volgen we alle gesprekken over VWS-gerelateerde onderwerpen. We zoeken op honderden trefwoorden. Als iemand in het algemeen vraagt of hij een herhaalprik kan krijgen, kunnen we daarop antwoord geven.”

Hoe reageren mensen op een ongevraagd advies? “Soms met ‘dank je wel’. Soms roept het ook wantrouwen op: ‘Jullie volgen mij!’ De meeste berichten beantwoorden we overigens niet. Het heeft meestal weinig zin om met mopperaars in discussie te gaan. En we kennen onze vaste klanten. Vaak heb je die al eerder antwoord gegeven; dan heeft een herhaling van zetten niet veel nut.”

'Je moet je realiseren dat berichten niet aan jou persoonlijk zijn gericht'

Uitnodiging tot gesprek

Wel stuurt Yorgos signalen door naar collega’s binnen VWS. Hij legt vast hoe bepaalde onderwerpen in de maatschappij leven. Soms leidt dat ertoe dat groepen een uitnodiging krijgen om hun standpunt op het ministerie toe te lichten, bijvoorbeeld mensen die klaagden over vaccinatieschade. “En dan zien wij later op social media hoe ze daarop terugkijken: ‘Er is naar ons geluisterd, maar we zijn niet gehoord’.”

Bedreigingen zet hij door naar collega’s van de beveiliging. Voorbeeld aan het adres van Ernst Kuipers: “Ik hoop dat je een langzame maar pijnlijke dood sterft mislukt mens”. Natuurlijk zijn er ook mensen die wel vertrouwen hebben in VWS, zegt Yorgos. “Maar die zijn een stuk minder spraakzaam.”

Anti-overheidssentiment

Sinds de coronacrisis zag hij het anti-overheidssentiment groeien. Ging het aanvankelijk om weinig berichten op kleine websites, nu ziet hij grotere sites, met meer artikelen en meer lezers. Met namen als ‘De Andere Krant’ en ‘Gezond Verstand. Nieuws Zonder Censuur’. Yorgos: “Als je alleen die bronnen leest, kom je in een eigen werkelijkheid te leven. Ze zijn ook nog eens gratis. Artikelen in bijvoorbeeld De Volkskrant zitten achter een betaalmuur.”

Hoe is het voor hem om dag in dag uit scheldkanonnades te moeten incasseren? “Och, ik kan wel genieten van een goede belediging. Ook kan ik me wel voorstellen dat iemand met long covid en geldgebrek niet meer zo aardig is. Je moet je realiseren dat berichten niet aan jou persoonlijk zijn gericht. Hoewel… soms word ik aangesproken met de initialen die onder mijn reacties staan. Die initialen heb ik wel wat aangepast. Ik wil voorkomen dat mijn tiener niet meer veilig naar school kan.”