Tekst Charlotte van den Berg
Foto Phil Nijhuis
“Toen de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus ingingen, merkten wij dat meteen aan de telefoon. Veel mensen kregen direct behoorlijk last. Bij ons informatiecentrum werd het druk met telefoontjes over de financiële gevolgen, terwijl we binnen het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) zelf natuurlijk ook moesten omschakelen.
Mensen bellen omdat ze hun rekening of boete willen betalen, maar dat nu niet kunnen. Het gaat om allerlei zaken: het CJIB regelt voor het Openbaar Ministerie de schadevergoedingen voor slachtoffers, maar we innen ook de zorgverzekeringspremie bij mensen die een grote betalingsachterstand hebben bij hun verzekeringsmaatschappij. We werken samen met politie, gemeente en schulphulpverlening. We doen dus veel meer dan alleen verkeersboetes innen, maar natuurlijk kennen de meeste Nederlanders het CJIB daarvan.
We hebben mensen afgelopen tijd uitstel van betaling gegeven, zodat ze niet in zwaardere financiële problemen raken. Er is al snel een coulancebeleid gemaakt vanwege het coronavirus, waarin staat wat wij kunnen bieden aan mensen die hun inkomsten zijn kwijtgeraakt. Als het een aantal weken duurt voor je je uitkering ontvangt omdat je vanwege corona je baan kwijt bent, voelt het fijn dat wij daar rekening mee kunnen houden.
Feit blijft: mensen moeten betalen, want het CJIB is er om te zorgen dat mensen boetes betalen en andere financiële verplichtingen nakomen. Maar we zijn niet alleen van het innen en incasseren. Wij zijn er ook om te laten zien op welke manieren dit kan. Kan je echt niet betalen? Dan is er misschien een betalingsregeling mogelijk. En als ik mensen niet direct kan helpen, geef ik advies over welke instantie dat mogelijk wel kan.
Ik denk dat ik op een werkdag ongeveer vijftig mensen aan de lijn heb. Natuurlijk zijn de verhalen die je over de coronacrisis hoort soms heftig. Mensen zijn verdrietig of in paniek. Soms neem ik na een heel heftig gesprek een paar seconden rust om bij te komen. En in de pauze heb ik contact met collega’s, dan kan je ook even je hart luchten.
Voor we gingen thuiswerken, zaten we dagelijks met meer dan vijftig collega’s op de vloer. We werken keihard en hebben een gezellig team. Ons callcenter is snel overgegaan naar thuiswerken, ik heb nu alle spullen die ik ook op kantoor had. In de eerste week was het natuurlijk chaos en moest er veel worden georganiseerd: alle telefoons en thuiswerkplekken moesten geregeld worden. Toch zijn we als CJIB de hele periode goed bereikbaar gebleven.”
Tamara van der Werf
medewerker informatiecentrum Centraal Justitieel Incassobureau